Champonjonmat

Efter min lite gnälliga post i går tänkte jag byta till en lite gladare inställning i dag så här kommer en video:

Tack till BJLI (http://bjornlindberg.wordpress.com) För att han lärde mig receptet som jag utgått från där var det dock vitkål i stället för champinjoner å massor med mer av spiskumminen.

Explore posts in the same categories: Johan

5 kommentarer på “Champonjonmat”

  1. chvi Says:

    Trevligt trevligt! Nya prylar och vad som ser ut att vara ett mycket trevligt recept. Pluspoäng för iMove också🙂

  2. Björn Says:

    Detta är ju ett helt lysande recept om man bantar (vilket inte brukar vara min grej då), det inhåller i princip inget fett alls mer än det du steker köttfärsen i, det är ju bra🙂

  3. Björn Says:

    Apprå på ingenting, här kommer ett sås-recept som inte är så farligt onyttigt, passar bra till fisk och skaldjur.

    Tag 0.5 liter vatten och två fiskbuljong tärningar och koka upp i en kastrull.

    Ta ungf. en matsked margarin och smält i en kastrull på medelstark värme. Vispa i vetemjöl, ungf en matsked. Det skall typ bli lite tjokt och klumpigt. Spä med fiskbuljon och mjölk om vart annat. Nu kommer såsen bli tjock men det är bara att spä den tills den känns bra. Pysta i kanske en 0.5 dl cremefraiche. Smaka av med torrt vitt vin eller pressad citron, tabasco och malen vitpeppar. Jag brukar ha ganska mycket tabasco i denna såsen, det funkar fint med fisk.

    Till denna såsen kan man koka tagiatelle. När pastan är klar så häller man av vattnet. Lägg kallrökt lax som man skurit i mindre bitar tillsammans med pastan och häll på den varma såsen.

  4. Anders Says:

    Björn är en vandrande kokbok!

  5. Björn Says:

    Yes in deed! Det var nått bra recept jag låg och spånade på i natt när jag inte kunde sova som ni säkert skulle gilla. Kommer bara inte på vad det var, irriterande.


Kommentera

